torsdag den 11. oktober 2012

Naar der er vand i hanen - men vi selv skal klare toejvasken!

Morgenvaekningen er nu skiftet ud med minareterne der kalder til boen og broel fra naboens ko. Vi er flyttet til Bukoba i eget hus med baade stroem og vand. Lidt en udfordring at faa fundet det hele til madlavningen paa markedet og selv at skulle vaske vores toej, men ogsaa rart at vi har vores eget og lidt bedre plads. 

Vi er med i Kashura parish choir som er kirkens kor i den del af byen vi bor i. Et rigtig godt kor der baade synger traditionel afrikansk musik, men ogsaa salmer. Vi har kun vaeret der et par gange og jeg glaeder mig meget til at laere flere af de afrikanske sange de synger.

Derudover har jeg vaeret til et par korproever med ungdomskoret som er et typisk ungdomskor her i Tanzania. Musikken kommer fra et keyboard og stemmerne er nogle de selv finder til sangene. Men det er et rigtig godt sted at moede de unge fra omraadet, og de er meget interesserede i at snakke med os danskere.

Udover at vaere med i korene har vi ikke saa meget program saa de sidste par dage har for mit vedkommende staaet paa besoeg paa Ntoma. Efter en tur i Dala dala kom jeg til landsbyen Ntoma og foelte mig lidt "Palle alene i Verden," men efter at have spurgt mig lidt frem fandt jeg frem til skolen. Dette er en skole som uddanner eleverne til at arbejde i turistbranchen. Derudover er der ogsaa et boernehjem for boern hvis moedre er doede eller ikke har mulighed for at tage sig af dem. Det var en meget specielt oplevelse at komme ind i rum hvor 10 boern paa 2 aar sad og spiste selv. Men som den tyske volontoer paa stedet fortalte saa er der stor forskel paa Europa og Afrika, og boernene skal laere mere eller mindre at kunne passe sig selv til naar de igen kommer hjem til deres familier.
Et rigtig hyggeligt besoeg hvor den afrikanske gaestfrihed virkelig var tydelig, jeg blev budt paa laekker frokost, alle ansatte ville meget gerne vise rundt og eleverne var ogsaa meget interesserede i at snakke og fortaelle om stedet.

Taet paa os bor ogsaa nogle andre danske volontoerer som arbejder paa en pree-school lidt uden for byen. Denne var jeg med ude at besoege i mandags og hjalp ogsaa lidt med undervisningen. En masse krudtugler der hele tiden raaber "teacher, teacher" og ikke forstaar ret meget engelsk, men de var rigtig soede at lege med. Tankevaekkende at boernene her allerede bliver sendt i pree-school naar de er 4 aar, men boernehaver er der heller ikke noget af.     

Det var alt for denne omgang! - Haaber I har det godt hjemme i DK.

1 kommentar:

  1. Du er så god til at fortælle, at jeg midt i efterårsrusk herhjemme føler mig inviteret med i Tanzanias gæstfrihed -tak for det og fortsat god tur ...kh Lisette

    SvarSlet