tirsdag den 20. november 2012

"og saa skal du bruge elektricitet..."

Soendag eftermiddag stod den paa pandekagebagning - Saa bliver det vist ikke mere Vestergaardsk! En af de amerikanske laerere ville gerne laere at bage pandekager, og det skal der godt meget til at sige nej til, naar menuen ellers oftest er boenner og ris. Da vi naede til at skulle bage pandekagerne gik det op for os at vi manglede en ret essentiel ingrediens - Elektricitet!

Jeg har efterhaanden vaennet mig til at stroemmen lige pludselig gaar, og alligevel er det voldsomt irriterende naar man lige skulle til at koge vand eller lade sin telefon eller...bage pandekager. Eleverne derimod kigger bare maerkeligt paa os naar vi fortaeller at det ikke er noget vi er vant til i Danmark. Her gaar det op for mig hvor godt vante vi er og hvor stor forskel der er paa mit liv i Danmark og de studerendes liv her.

Hver gang jeg er i Arusha synes jeg dette bliver tydligere og tydligere. Omraadet her er enormt turistet og rigtig mange hvide bor her fast. I gaar havde vi igen faaet tilbud om at spille paa en restaurant, et rigtig hyggeligt sted inde i byen. Men en aften hvor man kan se at der stort set ikke er nogle af gaesterne der er tanzanianere, men de i stedet kan ses arbejde i koekkenet. Dette saetter tanker i gang hos mig om hvilken turisme og maaske udnyttelse der er skabt i et land, hvor en stor del af befolkningen lider under stor fattigdom.

Jeg nyder at det igen er blevet hverdag her, selvom det vist aldrig rigtigt er det for musikeleverne, der er altid koncerter at gaa til eller selv medvirke i. Loerdag var vi igen til graduation, nu med universitetsstuderende i stedet for secondary school elever. Dette indebar underholdning fra musikeleverne, saa vi har nu haft vores debut med performance i traditionel dans. Rigtig festligt at danse og knap saa interessant med taler og uddeling af certifikater, men det tog heldigvis kun 3 1/2 time.

Det var lige et kort indlaeg herfra! Vi har det godt og jeg glaeder mig over hver dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar